Otkazani letovi: Prava putnika i nadoknade

0

Otkazivanje letova je jedna od najčešćih neprijatnosti sa kojom se putnici mogu suočiti prilikom putovanja avionom. Bez obzira na uzrok, otkazani letovi mogu poremetiti planove putnika, izazvati stres i dodatne troškove. Postoji više razloga i situacija zbog kojih može doći do otkazivanja letova, ali tada je najvažnije da znate koja su prava putnika u avio saobraćaju i kako da ih ostvarite. 

Najčešći razlozi za otkazivanje letova

Postoji više razloga zbog kojih avio kompanije mogu otkazati letove, a najčešći su:

  1. Loši vremenski uslovi: Oluje, magla, sneg ili jaki vetrovi mogu otežati ili onemogućiti bezbedno sletanje i poletanje aviona, što često vodi ka otkazivanju letova.
  2. Tehnički problemi: Avioni zahtevaju redovno održavanje, a ponekad tehnički problemi mogu biti otkriveni neposredno pre ili tokom pripreme za let. Avio kompanije ne žele da rizikuju bezbednost putnika, pa će otkazati let kako bi rešili problem.
  3. Operativni razlozi: Nedostatak posade, kašnjenja u dolasku aviona iz prethodnog leta, ili problemi sa aerodromskom infrastrukturom (kao što su zatvorene piste ili tehnički problemi na aerodromu) mogu dovesti do otkazivanja letova.
  4. Sigurnosni razlozi: U nekim slučajevima, avio kompanije mogu otkazati letove zbog sigurnosnih razloga, kao što su terorističke pretnje ili problemi sa sigurnosnim procedurama.
  5. Štrajkovi: Štrajkovi osoblja avio kompanija, kontrolora letenja ili aerodromskog osoblja mogu prouzrokovati otkazivanje letova.

Prava putnika u slučaju otkazanih letova

Kada su otkazani letovi putnici imaju određena prava koja su regulisana zakonima i međunarodnim regulativama, kao što je EU regulativa 261/2004 za letove iz Evrope ili sa evropskim avio kompanijama. Ova prava uključuju:

  1. Pravo na obaveštenje: Avio kompanije su dužne da putnike obaveste o otkazivanju leta čim to bude moguće. Informacije treba da budu jasne i precizne, uključujući razloge otkazivanja i opcije koje su na raspolaganju putnicima.
  2. Pravo na izbor između povraćaja novca ili preusmeravanja: Putnici mogu birati između povraćaja novca za kartu ili preusmeravanja na alternativni let do njihove destinacije. Preusmeravanje može uključivati sledeći raspoloživi let ili let u kasnijem terminu koji odgovara putniku.
  3. Pravo na brigu: U slučaju da putnik odabere preusmeravanje na drugi let koji polazi kasnije, avio kompanija je dužna da obezbedi osnovne usluge kao što su hrana, piće, smeštaj u hotelu (ako je neophodno noćenje), takođe prevoz između aerodroma i smeštaja.

Naknade za otkazane letove

Za neke slučajeve otkazivanja ili kašnjenje letova, putnici imaju pravo na dodatne naknade. Ako je let otkazan iz razloga koji su pod kontrolom avio kompanije (kao što su tehnički problemi, operativni razlozi ili greške avio kompanije), putnici imaju pravo na naknadu. Međutim, u slučajevima koji su van kontrole avio kompanije, kao što su loši vremenski uslovi ili sigurnosne pretnje, naknade nisu obavezne.

Iznos naknada u EU regulativi 261/2004 zavisi od dužine leta i iznosi:

  • 250 evra za letove do 1.500 km.
  • 400 evra za letove unutar EU duže od 1.500 km i sve druge letove između 1.500 km i 3.500 km.
  • 600 evra za letove duže od 3.500 km.

Naknada može biti smanjena za 50% ako putnik prihvati preusmeravanje na alternativni let koji stiže do odredišta sa kašnjenjem manjim od 2 do 4 sata, u zavisnosti od dužine leta.

Šta uraditi u slučaju otkazanog leta?

Evo nekoliko koraka koje treba preduzeti ako se suočite sa otkazanim letom:

  1. Kontaktirajte avio kompaniju: Odmah kontaktirajte avio kompaniju ili predstavnike na aerodromu kako biste saznali sve opcije koje su vam dostupne.
  2. Sačuvajte sve dokumente: Sačuvajte kartu za ukrcavanje i svu komunikaciju sa avio kompanijom. Ovo može biti potrebno ako odlučite da podnesete zahtev za naknadu.
  3. Zatražite pisano obaveštenje: Zatražite od avio kompanije pisano obaveštenje o razlozima otkazivanja leta, jer će vam to biti potrebno za podnošenje zahteva za naknadu.
  4. Podnesite zahtev za naknadu: Ako ispunjavate uslove za naknadu, podnesite zahtev putem zvaničnog formulara avio kompanije ili preko internet stranica koje pomažu u ostvarivanju prava putnika.
  5. Koristite svoje pravo na brigu: Ako čekate preusmeravanje, ne ustručavajte se da zatražite obrok, piće ili smeštaj od avio kompanije.

Otkazivanje letova može biti izuzetno frustrirajuće, ali poznavanjem svojih prava može značajno olakšati situaciju. Pravovremena reakcija je najvažnije kako biste zaštitili svoje interese i smanjili stresa tokom putovanja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *